7 juli 2017

Algemene beschouwingen 2017

Op 6 juli 2017 vonden in de gemeenteraad de algemene beschouwingen 2017 plaats. Hieronder de bijdrage van de SGP-fractie:

Inleiding
De eerste keer algemene beschouwingen voeren. Hoe doe je dat? Je krijgt ‘maar’ 8 minuten. Normaal mag je zolang praten zoals je wilt. En dan gaat het maar over 1 onderwerp. En nu kun je zo’n beetje alles aanstippen wat je wilt. Gaandeweg de voorbereiding schreef ik van alles op, streepte ik het weer weg en zette het weer op papier. Ten slotte kwam ik weer terug bij af: een terugblik en een vooruitblik. Of zo u wilt: tops en tips. Ik neem u mee.

Tops
1.We waarderen de opstelling van het college mbt kaderbrief Algemene beschouwingen. Dit keer echt een kans. Er ligt veel open. Het college wil daarin ruimte geven voor inbreng vanuit de fracties. Onze fractie doet dit graag. Daarover straks meer. Je zou kunnen zeggen dat dit een beleidsarme kaderbrief is. Wij zien dit echter niet negatief. Het is een kans. We mogen zelf punten aandragen in tegenstelling tot andere jaren waar je bijna als vanzelf ging reageren op een lijvig document. En als er heel breed draagvlak is, hoeven we toch niet op een nieuw college te wachten? Laten we het lef hebben om nu beleid te bepalen wat in de volgende periode doorloopt. Komen we op terug.

2.De SGP waardeert de bestuurskracht van dit college. Dat was de intentie bij de start. Een heel groot deel van het coalitieprogramma is gerealiseerd. Hulde! Bestuurskracht ze ik. En daarin zijn de verwachtingen zeker uitgekomen. De bestuurskracht is zelfs zo overtuigend, dat we voor de tweede keer een wethouder kwijt raken. Dhr. Rozendaal vanaf deze plaats hartelijk gefeliciteerd. We wensen je Gods rijke zegen toe in de nieuwe taak die wacht. En als er een wethouder vertrekt, is er goede vervanging!  Wij zijn zeer content met de wijze waarop wethouder van Eekelen functioneert. Complimenten. Laten we hopen dat we een even zo goede vervanger krijger voor wethouder Rozendaal.

Tips
1.Bestuurlijke Vernieuwing. Bij de AB nov. 2014 is de SGP de initiator geweest van bestuurlijke verniewing 3.0 en met dat idee zijn we eigenlijk nog steed content.

We hebben met elkaar een traject gelopen van bestuurlijke vernieuwing. Daarin zijn heel wat punten opgepakt. De SGP is blij met de mogelijkheden voor participatie van inwoners. Verder zien we dat er een aantal  punten verbeterd zijn in het vergaderen. Denk aan presentaties aan de voorkant van processen. Toch hebben wij nog wel een aantal wensen: de communicatie vanaf de gemeentepagina’s in het Papendrechts Nieuwsblad moet anders, het informeel vergaderen moeten we nu echt eens gaan doen, dus microfoontjes weg of af en toe een andere setting opzoeken. Ik denk bijv. met plezier terug aan een bijeenkomst in het gemeentehuis over wijkgericht werken. Er moeten nog wel stappen gezet worden. Wat ons betreft hoeft dit niet lang te wachten. Graag een reactie van de andere fracties.

2. Lokale economie. We zien dat er rond de Meent een beweging ontstaat onder ondernemers om elkaar meer op te zoeken. Denk aan de Nieuwe Winkelstraat. Mooi! De SGP vindt dat deze ontwikkeling doorgetrokken moet worden naar heel Papendrecht. Dan denken we aan de ondernemers met een winkel, maar ook aan onze industriegebieden.  De flow, de drive die we ervaren in het centrum gunnen we eigenlijk ons hele Papendrecht. Ons idee zou zijn een soort Economisch Board ‘light’ in te stellen met als opdracht te verbinden en aan te jagen. Graag een reactie van de portefeuillehouder.

3. Sociaal domein. In dit domein wil de SGP zich laten leiden door het begrip sociale bewogenheid. We willen nog een keer nadrukkelijk meegeven dat het beleid daarin leidend is. Niet het geld. Dus financiën volgen het beleid. Wij vinden dat het beleid goed is. Consequentie kan dan zijn, dat als er veel mensen in de bijstand zitten, dat we dan veel geld kwijt zijn. Dan moeten we niet piepen. Dan moeten we aan de ene kant staan voor ons sociaal beleid en aan de andere kant ons economisch beleid op orde hebben. Als de economische situatie verbetert, zullen we daar op het sociaal domein ook de vruchten van plukken. Daarmee is de economie van vandaag de zorg voor morgen. Vraag aan het college: deelt u deze analyse?

4. Duurzaamheid. Een woord wat zachtjesaan bijna uitgesleten is. De SGP vindt dat het college op dit gebied meer ambitie mag tonen. Tuurlijk we hebben een visie op Duurzaam Papendrecht tot 2020. Maar moeten we onderhand niet voor een langere termijn een integraal beleid gaan inzetten? Zeker met de klimaatdoelen van Parijs in het achterhoofd. En wat ons betreft wordt de gemeente minder volgend, maar meer stimulerend en aanjagend op het gebied van duurzaamheid. Vb. geen laadpalen op aanvraag, maar zelf een netwerk van palen aanleggen. Ander vb. stimuleren van maatregelen voor de woningbouw. Verder is de SGP van mening dat in dit beleid de gemeente Papendrecht een voorbeeldfunctie heeft. Laten we een goed voorbeeld van rentmeesterschap geven. Kortom, hiervoor zijn goede plannen nodig. Een en ander hebben wij in een motie verwerkt die ik zo zal indienen.

5. Dijklint. Voor de SGP-fractie is het een doorn in het oog hoe sommige gedeelten van het dijklint eruit zien. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het Westeind. We vinden het niet mooi. Maar dat is subjectief! We denken dat dit niet past in het beeld van de Dijkvisie, zoals dat in 2013 is vastgesteld. Daarbij komt nog eens dat het rommelige beeld met her en der geparkeerde auto’s ook zorgt voor onveiligheid. Voor ons aanleiding om middels een motie een oproep te doen om dit aan te gaan pakken.

6. Financieel kader. De SGP is voor financieel solide beleid. Dus een sluitende begroting volgend jaar en ook meerjarig. We prijzen ons gelukkig met een mooie meicirculaire. Hoewel er onder streep nu alsnog weinig overblijft gezien de recente ontwikkelingen. En dan zitten de VO-scholen er nog niet eens in. We willen het college vragen om in de voorbereiding op de begroting eens te kijken of dit vraagstuk nu al in de begroting meegenomen kan worden en wat de financiële consequenties daarvan zijn. En dan gaat het niet om de exacte getallen; maar neem zwaar afgeronde bedragen op, zodat duidelijk wordt wat het vraagstuk wat voorligt, voor impact heeft op de begroting. Wellicht dat we dan al kunnen anticiperen op de verwachte tekorten ná VO-scholen.

Ten slotte
In veel situaties hebben we wijsheid nodig. Wij ervaren in die zoektocht dat de Bijbel een rijke bron is. Een kompas waar je op kunt koersen. Ik wil in dit kader deze 3000 jaar oude spreuk van koning Salomo met u delen: Door wijsheid wordt een huis gebouwd en door verstandigheid bevestigd. (Spreuken 24:3) Kortom, we moeten met elkaar wijsheid zoeken en elkaar daarop bevragen. Dan zullen verstandige beslissingen bevestigd worden. Ook in de praktijk. Dat gold toen. Dat geldt nu. Dat zal in de toekomst gelden.

We wensen het college, de gemeenteraad en alle medewerkers van de gemeente Gods zegen toe!

Ingediende moties:

1. Dijklint mooi en veilig

2. Duurzaamheid meer dan woorden

Beide moties zijn niet in stemming gebracht, omdat ze door het college zijn overgenomen.

Fractie SGP

Arjan Kosten