24 december 2013

Blog: Windenergie in Papendrecht

Enkele eeuwen geleden verscheen het verhaal van Don Quichot, de Spaanse edelman die tegen windmolens vocht. Het is niet denkbeeldig dat zijn verhaal opnieuw tot leven komt in Papendrecht. Het zou zomaar kunnen zijn dat enkele ‘vijanden’ van Don Quichot in Papendrecht opduiken.

Komen er dan windmolens in Papendrecht?
Gaat de horizon van Papendrecht veranderen?
Is het mogelijk dat er omstreden energiebronnen komen?

Daar lijkt het wel op. Provincie Zuid-Holland heeft in en om Papendrecht een aantal potentiële locaties voor windmolens aangewezen. Bijzonder is dat de gemeenteraad van Papendrecht tegen de komst van windmolens heeft gestemd. Toch blijft de provincie bij haar plan.

Het is niet zo dat de SGP in Papendrecht tegen windenergie is. Ook de SGP ziet de noodzaak in van een geleidelijke transitie van fossiele energie naar duurzame energie. Daar zijn we voor. Graag willen we onze omgeving leefbaar houden. Bovendien zien we het als onze Bijbelse opdracht om de aarde te bebouwen en te bewaren. Dus duurzaam leefbaar te houden. Daar denken we dan ook graag in mee.

En toch zijn we niet voor deze windmolens in Papendrecht.

Ten eerste vinden we dit niet passen in een dichtbebouwde omgeving. Er kleven toch wel een aantal veiligheidsrisico’s aan windmolens. Diverse incidenten in Duitsland hebben dit uitgewezen en ook het recente tragische ongeluk bij Ooltgensplaat. De genoemde veiligheidsrisico’s gelden voor onze inwoners, maar ook voor belangrijke verkeersstromen zoals de A15 en de Betuwelijn.

Verder vinden we dat de provincie te eenzijdig kijkt naar windmolens. Windmolens lijken het een en al om duurzame energie te leveren. Wellicht zijn er andere mogelijkheden die beter passen bij Papendrecht. Laat het daarom vooral aan lokale bestuurders om met voorstellen te komen om duurzame energie te produceren.

Ten slotte vinden we dat een uitspraak van de gemeenteraad van Papendrecht niet zomaar genegeerd kan worden. Het hoogste democratische orgaan van de gemeente heeft een duidelijke mening. Wanneer de gemeenteraad ‘overruled’ wordt, is het op z’n minst tijd voor overleg tussen de provincie en de gemeente. Nu dropt de provincie een gemeente zomaar dit plan in de schoot. Hoewel de provincie dit juridisch gezien mag, is het zeer onwenselijk. Het versterkt de afstand tussen burger en overheid.

Kortom, de SGP is vóór duurzame energie, maar tegen windmolens in Papendrecht! We hebben geen klap van de molen gehad, maar de SGP strijd wel tegen de molens á la don Quichot.