30 september 2019

CU en SGP willen Papendrechts Preventieakkoord

ChristenUnie en SGP willen Papendrechts Preventieakkoord

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 september jl. hebben ChristenUnie Papendrecht en SGP Papendrecht een motie ingediend waarin zij het college oproepen om een Papendrechts Preventieakkoord op te stellen. Namens de twee partijen voerde SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten het woord.

CU en SGP willen dat de gemeente Papendrechters stimuleert om gezonder te leven. SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten: 'Begin september werd in de Tweede Kamer het Nationaal Preventieakkoord besproken. Er was toen brede steun. Het akkoord is opgesteld door zeventig maatschappelijke organisaties en heeft de ambitie om roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht tegen te gaan, met name onder jongeren. ChristenUnie en SGP staan hier van harte achter. Voorkomen is beter dan genezen.'

Aan de slag met lokale partners

ChristenUnie-fractievoorzitter Pieter Jan den Dekker: 'De volgende stap is dat we het Preventieakkoord lokaal handen en voeten geven. Denk bijvoorbeeld aan het rookvrij maken van gemeentelijke gebouwen, sportverenigingen en scholen. Dat moet je goed regelen. Daarom dienen we deze motie in. We vragen het college om met lokale partners aan de slag te gaan om een breed preventiebeleid op te stellen. We willen reeds bestaande initiatieven bundelen en goed kijken waar we nog een stapje extra kunnen zetten.

Geen steun

De motie kreeg steun van de PvdA en Onafhankelijk Papendrecht, maar werd na de stemming door een meerderheid van de gemeenteraad verworpen. Wethouder Kees de Ruijter gaf aan dat het college op dit moment werkt aan een nieuwe nota Gezondheidsbeleid, waarin ook aandacht zal zijn voor preventie.

Klik hier om de motie te bekijken.

Klik hier om het Nationaal Preventieakkoord te lezen.