15 april 2022

Debat over de formatie

Op 14 april 2022 bracht informateur Lauryan Bakker haar advies uit over de vorming van een nieuwe coalitie. Diezelfde avond vergaderden de Papendrechtse partijen over het advies van de informateur. Lees hier het eindverslag en de aanbevelingen van mevr. Bakker. Hieronder kunt u de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten aan het debat bekijken of lezen.

Voorzitter,

Ik wil beginnen met het bedanken van de informateur. De SGP-fractie kijkt terug op twee plezierige en open gesprekken. We danken haar voor haar heldere advies. Haar conclusies en aanbevelingen zijn duidelijk en ook de manier waarop zij tot haar advies is gekomen is ons helder.

Advies: 2 varianten

De informateur noemt in haar verslag twee mogelijke varianten voor een nieuwe coalitie. De combinatie die volgens haar het meeste aansluit bij de uitgangspunten geformuleerd in en tijdens haar opdracht is een coalitie van PAB, VVD, CDA, SGP en CU. Uitgaande van vier wethoudersposten heeft één coalitiepartij geen wethouder. De tweede mogelijkheid is een variant met PAB, VVD, SGP of ChristenUnie.

De SGP staat ervoor open om aan een nieuw college deel te nemen en zo bestuursverantwoordelijkheid te dragen. De SGP is één van de winnaars van de verkiezingen en brengt kennis en ervaring mee.

Ik wil hierbij duidelijk aangeven dat de SGP een eigen kandidaat-wethouder heeft. In variant 1 is de SGP bereid om mede namens de ChristenUnie een wethouder te leveren. Deelname aan een coalitie waarbij de SGP, net als in de afgelopen vier jaar, geen wethouder levert, ligt wat ons betreft niet in de rede. Mocht dat toch gevraagd worden, dan ligt de lat daarvoor voor ons heel hoog.

Proces

Het ligt voor de hand dat het nu aan de vijf partijen is - PAB, CDA, VVD, SGP en ChristenUnie - nu verder het gesprek vervolgen met het advies van de informateur in handen. Voor de SGP is het daarbij van belang om helderheid te krijgen over de eventuele eigen rol en positie in het college.

Bestuurscultuur

In haar advies gaat de informateur ook uitgebreid in de bestuurscultuur in Papendrecht en de wens om deze te veranderen. De SGP deelt deze wens zeer. We delen de analyse van de de informateur dat een raadsakkoord op dit moment niet verstandig en opportuun is. Daarvoor is het te laat en bestaat er onderling te weinig vertrouwen tussen partijen.

Tegelijkertijd doet de informateur behartenswaardige suggesties over het verbeteren van de bestuurscultuur en raadsbrede samenwerking. Wat ons betreft kunnen die aanbevelingen worden meegenomen in het nu volgende proces, waarbij we ook even wegen wat de suggesties concreet betekenen. We zijn vooral nieuwsgierig naar de opvatting van partijen die nu niet genoemd worden in het advies.