27 september 2024

Debat vluchtelingenopvang Weteringsingel

Op 26 september 2024 debatteerde de Papendrechtse gemeenteraad over het plan om een vluchtelingenopvang te openen in het voormalige Rabobank-pand aan de Weteringsingel.

Onafhankelijk Papendrecht (OP) had een motie ingediend om dit terug te draaien. SGP-raadslid Willem Goudriaan legde uit waarom de SGP deze motie niet steunt. Bekijk zijn speech of lees zijn betoog (onder video).

• Voor de SGP-fractie is van belang dat herbergzaamheid voor vreemdelingen een rode draad vormt door heel de Bijbel. Dit zegt dus iets over onze grondhouding ten aanzien van het onderdak bieden aan vluchtelingen, ook in Papendrecht.
  • Tegelijkertijd moet wel goed gekeken worden naar de draagkracht van Papendrecht. De asielopvang moet passen bij de schaal van Papendrecht, maar ook onderwijs voor de vluchtelingen moet goed kunnen worden geregeld. Ook moet vluchtelingenopvang geen nadelig effect hebben op het lokale woningaanbod. Bij de opvanglocatie Weteringsingel wordt hieraan naar onze mening voldaan.
  • Ik wil dat verduidelijken. Vlak voor de zomer heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met een langetermijnvisie vluchtelingenopvang. Unaniem, óók OP heeft hier dus mee ingestemd. Nota bene, eerder vanavond hebben we het met elkaar het verslag van de raadsvergadering van 11 juli 2024 vastgesteld waarin staat: “Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt unaniem conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.” De locatie Weteringsingel past binnen de uitgangspunten in deze unaniem vastgestelde langetermijnvisie vluchtelingenopvang, anders had het college dit nooit voorgesteld. Voorzitter, ik laat me graag door de wethouder corrigeren als dit een onjuiste conclusie van mij is.
  • OP maakt bijvoorbeeld een punt van de aantallen per locatie. 80 zou teveel zijn. In de motie staat dat het college verzocht wordt “Op zoek te gaan naar alternatieve opvanglocaties voor vreemdelingen, die verspreid zijn over het grondgebied van de gemeente en die kleinschalig zijn. Als richtlijn voor kleinschaligheid wordt gedacht aan maximaal 20-25 vreemdelingen per locatie.” In de unaniem vastgestelde langetermijnvisie hebben we echter afgesproken dat we 50 tot 100 vluchtelingen per locatie aanhouden. Oók OP heeft daarmee ingestemd.
  • OP stelt ook dat de gemeenteraad niks gevraagd zou zijn over de locatie-Weteringsingel. Dat is gewoon aantoonbaar onjuist. De gemeenteraad heeft namelijk de kans gehad om vóóraf het besluit van het college, via een wensen- en bedenkingenprocedure te laten weten wat we ervan vinden. Zie de e-mail van 2 juli jl. De motie komt ons om eerlijk te zijn wrang en zeer bizar over dat nu opeens zó de kant van de tegenstanders gekozen wordt.
  • De opvang van vluchtelingen in Papendrecht heeft uiteraard impact op Papendrecht. Laat ik daar volstrekt helder over zijn. Wij zijn daar niet blind voor. De SGP vindt dat de instroom van asielzoekers in Nederland moet worden beperkt. Het kabinet heeft plannen om dit te regelen en de SGP in de Tweede Kamer steunt dat.
  • Dus ja, we moeten een gesprek voeren over wat migratie betekent voor een gemeente als Papendrecht. Maar laten we dat alsjeblieft wel waardig doen en beseffen dat we het over medemensen hebben. Eerlijk gezegd heb ik soms met plaatsvervangende schaamte de berichten en reacties op soc. media gelezen. Hoe er bijvoorbeeld op de man/vrouw gespeeld wordt. Bij deze ook van harte steun voor de oproep die collega Stouthart van de VVD eerder deze week op Facebook deed n.a.v. van een bericht.
  • Dan de locatie. De opvanglocatie Weteringsingel is dichtbij winkelcentrum De Meent. We hebben de zorgen en bezwaren van omwonenden en ondernemers heel goed gehoord, ook bij de inloopbijeenkomsten [de SGP was hierbij aanwezig, red.] De SGP vindt het heel belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt met gemeente, COA en de ondernemers over veiligheid en het voorkomen van overlast. We zullen dit nauwgezet blijven volgen of dit gebeurt. Laat helder zijn dat een vlekkeloze start van de opvang cruciaal is. Zou er bijvoorbeeld tijdens de opstartperiode niet extra beveiliging op de Meent moeten worden geregeld?
  • De SGP-fractie vindt het belangrijk dat er goed wordt gecommuniceerd. We hebben we er bij het college van B&W op aangedrongen dat met name de ondernemers van de Meent van zo snel als mogelijk geïnformeerd zouden worden over de plannen voor de opvanglocatie. Helaas lijkt dit niet helemaal goed te zijn gegaan. Waarom is er niet voor gekozen om de centrummanager van De Meent en/of het bestuur van de BIZ kort van te voren persoonlijk te informeren? Dat had op z’n minst in de onderlinge verhoudingen gescheeld.

Tot slot. De SGP zal deze motie dus niet steunen. We zullen de komst van de vluchtelingen op de voet volgen en rekenen erop dat de gemeente en het COA alles zullen doen om de veiligheid en rust op de Meent te waarborgen.