25 april 2015

Grande Parade

Elk jaar is het weer uitkijken naar 30 27 april! Feest! Het is een leuke en gezellige dag voor alle Papendrechters. Dat is dit jaar niet minder. Maar misschien nog wel meer. Onze koning bezoekt immers Dordrecht. En de regio krijgt gelegenheid om haar visitekaartje af te geven door middel van een Grande Parade. Vanaf de Papendrechtse kant hopen we een mooi zicht te hebben op de Grande Parade. Op het water zullen allerlei bijzondere schepen te zien zijn.

Een van die schepen is de ark van Noach. Misschien een vreemde eend in de bijt. Hoewel, vanaf de Papendrechtse kant zijn we inmiddels wel gewend aan het gezicht op de ark. In alle rust ligt de ark al enkele jaren afgemeerd. Maar nu, ter gelegenheid van Koningsdag, mag de ark weer eens varen. Ook dat is een feest! Maar toch een vreemde eend in de bijt. Want de boodschap van de ark is niet alleen feest. Het Bijbelse verhaal vertelt heel wat anders. Wie denkt daaraan als hij de ark ziet liggen of straks voorbij ziet varen?

Om de Grande Parade mogelijk te maken, ook van de Papendrechtse kant, is er nog wat extra geld nodig. Vandaar dat dit onderwerp op de agenda van de raadsvergadering van 9 april jl. stond. De verwachting is dat er veel meer mensen dan anders naar Papendrecht zullen komen om hier Koningsdag te vieren en de Grande Parade bij te wonen. Daarom moet de gemeente de nodige voorbereidingen treffen voor verkeersmaatregelen, opvang en begeleiding van bezoekers, activiteiten, sanitaire voorzieningen en niet te vergeten veiligheidsmaatregelen. Om die reden verzocht het college ons om € 30.000,- extra uit trekken voor Koningsdag, maar ook bevrijdingsdag. Dat steunt SGP Papendrecht van harte. We zouden niet graag zien dat door beknibbelen op veiligheid een enorme chaos in Papendrecht ontstaat. Het moet immers een feest zijn! Voor alle Papendrechters en onze gasten!