2 juni 2015

Het gemeentehuis in de steigers?!

Eens in de zoveel tijd komt iedereen er wel een keer: het gemeentehuis! Misschien wel voor een heugelijk feit als een bruiloft of om uw pasgeboren kind aan te geven. Of om uw paspoort of ID-kaart af te halen. Of u komt af en toe kijken bij de debatten van de Papendrechtse politiek in de raadzaal.

Het gemeentehuis zelf staat de laatste tijd in het middelpunt van de belangstelling. In diverse berichtjes heeft u het al kunnen lezen: er staat een grootscheepse renovatie op stapel. Helaas kan dit niet anders. Door achterstallig en slecht onderhoud is het huidige gemeentehuis gedateerd en op allerlei fronten rijp voor totale verbouwing. Aan de buitenkant zie je de treurige toestand er niet af, maar aan de binnenkant mankeert er van alles. Er moet nogal wat gebeuren! De huidige exploitatie kost veel geld, dit gebouw verbruikt zeer veel energie, de omstandigheden voor het personeel kunnen aanzienlijk beter en inmiddels staat de brandweer ook niet meer voor de veiligheid in. Kortom, tijd voor verbouwing!

SGP Papendrecht had liever gezien dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud. Per slot van rekening dienen we goed voor onze bezittingen te zorgen; ‘goed rentmeesterschap’ staat hoog in ons vaandel. Maar nu er wat moet gebeuren kijken we liever vooruit. We vinden het belangrijk dat het personeel van de gemeente weer een fatsoenlijke werkplek krijgt. Verder vinden we dat het gemeentehuis zuinig en efficiënt met energie moet omgaan. Daarom zijn we blij met het streven om energielabel A te halen.

De inrichting voor de dienstverlening kan ook aangepast worden. In het digitale tijdperk is het steeds minder noodzakelijk om je lijfelijk naar het gemeentehuis te begeven. Dat betekent niet dat het gemeentehuis moet verdwijnen, maar wel dat de inrichting daarop aangepast moet worden. En de dienstverlening ook. Dat vinden we echt van belang. Die dienstverlening moet dichtbij, direct en doelgericht zijn. Zo dient de overheid de burger! Ook in Papendrecht! Straks nog beter vanuit het vernieuwde gemeentehuis.