11 april 2017

Kinderboerderij: voor wat, hoort wat

Iedereen in Papendrecht is blij met de kinderboerderij. Het is een mooie voorziening die er ook nog eens prachtig uitziet. Dat is mede de verdienste van de vele vrijwilligers die zich hard voor de kinderboerderij inzetten. Hulde daarvoor!

Pittige discussie
Toch was er in de gemeenteraad van 6 april 2017 een pittige discussie over de kinderboerderij. Aanleiding daarvoor was een collegevoorstel om € 26.000,- extra beschikbaar te stellen voor de kinderboerderij. Met als bedoeling daarvoor een betaalde kracht aan te stellen die als beheerder gaat functioneren. Het collegevoorstel was een reactie op ondermeer een brief vanuit het bestuur van de kinderboerderij met het verzoek om deze steun.

Waarom geen steun?
De SGP-fractie meende dit verzoek niet te kunnen steunen om verschillende redenen. Ten eerste heeft onze fractie het gevoel dat er al heel snel naar de gemeente gekeken wordt. Wij zijn echter niet overtuigd dat er voldoende is gekeken naar andere oplossingen. En volgens ons zijn er best mogelijkheden. Er ligt volgens ons nog ruimte om financiële steun te zoeken bij bezoekers/vrienden van de kinderboerderij of om nog eens naar de inzet van beroepskrachten te kijken.

Ten tweede vinden we het ook een principieel punt om niet meteen steun te geven. In het verleden is ervoor gekozen om de kinderboerderij zelfstandig te maken. Het bestuur krijgt elk jaar €171.000,-. Dat vinden wij heel veel geld. Wij zijn er van overtuigd dat het bestuur daar zelfstandig van rond kan komen. Lukt dat niet? Dan is het bestuur van de kinderboerderij als eerste aan zet om goede oplossingen aan te dragen. Niet handje ophouden bij de gemeente.

In de derde plaats heeft de gemeente meer stichtingen en verzelfstandigingen waar ze ook een subsidie-relatie mee heeft. Daar moet de gemeente één lijn in trekken. Met andere woorden: we willen geen precedentwerking.

Andere afwegingen
Natuurlijk zijn er ook andere argumenten aan te voeren om dit voorstel juist wel te steunen. Het voorstel vraagt immers eenmalig steun. En: het bestuur heeft zich al enorm ingezet. Of: de brief van de kinderboerderij is écht een noodkreet, dus er moet écht wat gebeuren.

Nooit steun?
Uiteindelijk moet iedere fractie een eigen keuze maken. De argumenten die voor ons belangrijk zijn, bepalen uiteindelijk onze keuze. Wat anderen daar van vinden, is aan hen. Voor ons was dit voorstel geen goede oplossing voor de problemen bij de kinderboerderij. Bijkomende zaken, zoals de verbouwing van het gemeentehuis, die meer kost dan gepland, hebben daar niets mee te maken. Dat is té makkelijk scoren. Soms is krachtig besturen ook niet-populaire maatregelen nemen. Zoals de eisen van een kinderboerderij, waar iedereen trots op is, niet inwilligen.

Is de SGP-fractie dan nooit bereid een dergelijk voorstel over de kinderboerderij te steunen? Zeker wel, maar de kinderboerderij moet nu eerst de boer op om andere en betere oplossingen aan te dragen. Dat is hun verantwoordelijkheid. Wij hebben vertrouwen in de mogelijkheden. Lukt het niet? Natuurlijk wel. De kinderboerderij staat niet op omvallen… Wel zal de kinderboerderij het anders aan moeten pakken!