3 oktober 2023

Naar een vuurwerkvrij Papendrecht

Tijdens de raadsvergadering van 28 september jl. sprak de gemeenteraad over de jaarwisseling en vuurwerk. Namens de SGP-fractie voerde fractievoorzitter Ardjan Boersma hierover het woord.

Collegevoorstel: feest, vuurwerkshow en handhaving

Het college van B&W stelde voor om bij de aankomende jaarwisseling drie maatregelen te treffen om vuurwerkoverlast tegen te gaan. Dit betrof een 1) muziekfeest voor jongeren, 2) een vuurwerkshow en aftelmoment bij het Drierivierenpunt en 3) extra handhaving in de maanden november en december.

Ardjan Boersma gaf aan dat de SGP geen voorstander is van het jongerenfeest. Volgens hem is het geen overheidstaak om aan dit type feesten subsidie te verstrekken. Ook liet hij weten dat de SGP geen steun verleent aan de vuurwerkshow en het aftelmoment. De SGP is er niet van overtuigd dat dit bijdraagt aan minder vuurwerkoverlast gedurende de jaarwisseling. Wél steunt de SGP extra handhaving.

Daarom diende de SGP een amendement in om het gevraagde bedrag voor het jongerenfeest en de vuurwerkshow te schrappen. Dit amendement kreeg geen steun van andere partijen en werd dus met 2 stemmen voor en 20 stemmen tegen verworpen.

Het voorstel van het college werd uiteindelijk ongewijzigd en met 18 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen. Naast de SGP-raadsleden stemden alleen twee PAB-raadsleden tegen het voorstel. Dit betekent dat in aanloop naar en tijdens de jaarwisseling 2023-2024 er door de gemeente een jongerenfeest, vuurwerkshow en aftelmoment wordt georganiseerd en extra wordt ingezet op handhaving.

Initiatiefvoorstel GroenLinks: vuurwerkverbod

Verder diende de GroenLinksfractie nog een voorstel in om het afsteken van consumentenvuurwerk geheel te verbieden. Fractievoorzitter Ardjan Boersma legde uit dat de SGP dit niet steunt, omdat zo'n verbod op dit moment niet handhaafbaar is.

Wel ziet de SGP-fractie in de toekomst een vuurwerkvrij Papendrecht voor zich. Daarom diende Boersma een motie in die uitspreekt dat de gemeenteraad op de lange termijn streeft naar een vuurwerkvrij Papendrecht en waarin het college wordt verzocht de vuurwerkvrije zones stapsgewijs uit te breiden. Ook verzoekt de motie om bij het kabinet te pleiten voor een landelijk verbod op de verkoop en het afsteken van consumentenvuurwerk. Deze motie werd met 18 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen.