9 november 2023

Papendrecht bespreekt begroting 2024-2028

Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Papendrecht is de 'begroting 2024 - 2028' vastgesteld. De SGP leverde in eerste termijn bij monde van fractievoorzitter Ardjan Boersma haar bijdrage.

"Voorzitter,

Over minder dan twee weken is het weer feest: het feest van de democratie. Tweede Kamerverkiezingen! De SGP doet mee met de slogan ‘Woord houden’. Dat verwijst allereerst naar het kompas waar wij als partij op willen koersen, de Bijbel als het Woord van God. Maar het verwijst ook naar het belang van betrouwbaar bestuur, het belang van politici die zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen.

Nu is Papendrecht geen Den Haag en is onze raad geen Kamer. Maar oproep om ‘woord te houden’ geldt ook voor onze gemeente. Onze tijd vraagt om koersvast, realistisch en eerlijk beleid. Het is goed om te zien dat het college daar voor staat.

Koersvast. De begroting is een goede vertaling van de Perspectiefnota die we in juli vaststelden. Het college is goed op weg om haar ambities waar te maken. We liggen op koers! Er wordt hard gewerkt aan nieuwe VO-scholen, nieuwe accommodaties voor verenigingen, nieuwe woningen voor allerlei doelgroepen, verduurzaming van de afvalinzameling, hervorming van de jeugdzorg en zo kan ik doorgaan. Én met oog voor de lange termijn. Het is goed dat er een analyse wordt gemaakt van de begroting, de begroting meer programmatisch wordt ingericht en er een langjarige strategische visie wordt gevormd.

Maar deze begroting is ook realistisch. Niet alles kan en niet alles kan tegelijk. De arbeidskrapte beperkt ons in onze mogelijkheden. Er staan veel onderzoeken gepland, waaruit nog mogelijk nieuw beleid volgt. Daarom: welke extra stappen zetten we in regioverband om een aanttrekkelijke(r) werkgever te zijn? En hoe betrekt het college de raad bij de keuzes die gemaakt moeten worden vanwege de personeelsschaarste?

Dit is ook een eerlijke begroting. Op de korte termijn houden we over, maar op de lange termijn (vanaf 2026) komen we tekort. Dat is eerlijk in kaart gebracht, maar het college stelt nu geen maatregelen voor er wat aan te doen. Dat De SGP steunt dit: het zou onnodig en onverstandig zijn, we hebben nog tijd om af te wachten. Ik vraag het college wel: op welk moment gaat u bepalen of er tóch maatregelen genomen moeten worden, hoe bereidt u zich daarop voor en hoe betrekt u de raad daarbij?

Voorzitter, de SGP is een warm pleitbezorger van goede zorg en ondersteuning voor ouderen. Het Odensehuis is een prachtige voorziening voor ouderen met dementie en hun mantelzorgers. Het aantal ouderen met dementie groeit en daarom wil het Odensehuis graag uitbreiden. We hebben daarom het amendement van CDA mede-ingediend om de subsidie voor het Odensehuis eenmalig te verhogen.

Voorzitter, eerder deze week spraken we in de raad over de opvang van vluchtelingen. Ondanks alle onzekerheden, is het zeker dat dit de komende jaren een structurele extra opgave vormt voor onze gemeente. In de begroting heeft de vluchtelingenopvang echter nauwelijks een plek. Ik wil het college vragen om te werken aan een langetermijnvisie op de opvang van vluchtelingen in Papendrecht en de gemeenteraad hierbij te betrekken. Kan het college daarbij expliciet ingaan op de rol die het voor zichzelf weggelegd ziet in het betrekken van de Papendrechtse gemeenschap bij de vluchtelingenopvang?

Tot slot wil ik het college van harte Gods zegen toewensen."