24 november 2021

Schriftelijke vragen afsluiting fietspad Merwedebrug

De SGP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de aangekondigde maandenlange afsluiting van het fietspad over de Merwedebrug. Uit berichtgeving van www.papendrecht.net bleek dat de aangekondigde sluiting van het fietspad in februari, maart en april 2022 veel reacties opriep.

Duo-raadslid Duo-raadslid Ardjan Boersma (SGP) maakt zich zorgen over de maandenlange afsluiting van het fietspad over de brug. ''Elke dag maken veel Papendrechters gebruik van het fietspad. Dat er nog steeds geen oplossing is gevonden voor deze situatie bevreemd mij. Ik lees dat er gedacht wordt aan het gebruik van een tijdelijke pont. De SGP-fractie stelt voor om een zogenaamde 'fietsbus' in te zetten, waarvan wandelaars, fietsers, bromfietsers en personen met een scootmobiel kosteloos gebruik kunnen maken. Een dergelijke fietsbus wordt op dit moment ook gebruikt bij de afsluiting van het fietspad over de Afsluitdijk.''

Lees hieronder de schriftelijke vragen die de SGP aan het college van B&W stelde.

• Deelt het het college de mening van de SGP-fractie dat de maandenlange sluiting van het fietspad over de Merwedebrug ongewenst is?
  • Op welke wijze is het college (tot op heden) betrokken bij het vinden van een oplossing voor mensen die (frequent) gebruik maken van het fietspad?
  • Kunt u een inschatting maken van het aantal personen dat gemiddeld dagelijks / wekelijks gebruik maakt van het fietspad over de brug?
  • Welke mogelijkheden heeft de gemeente op het moment dat de afsluiting van de brug leidt tot extra kosten voor inwoners van  Papendrecht, doordat zij bijvoorbeeld vaker gebruik moeten maken van het openbaar vervoer (over het water)? Spant de gemeente zich ervoor in dat dergelijke extra kosten kunnen worden voorkomen?
  • Wanneer komt er meer duidelijkheid over een oplossing voor deze situatie.

Het college van B&W wordt geacht om binnen een paar weken op de schriftelijke vragen van de SGP-fractie te reageren.