21 januari 2021

SGP: Geef dijklint herkenbare identiteit

De SGP wil dat het Papendrechtse dijklint in de toekomst een eigen, herkenbare identiteit krijgt. Hiervoor dient de fractie een plan in bij de behandeling van de zogenaamde 'Omgevingsvisie' van de gemeente Papendrecht op donderdag 21 januari.

De partij stelt voor om bij toekomstige renovaties van het oude dijklint (Westeind, Bosch, Kraaihoek, Kerkbuurt, Visserschbuurt, Oosteind en Matena) te streven naar een eenduidige en karakteristieke inrichting van de openbare ruimte. Concreet stelt de SGP voor om te kiezen voor bestrating met klinkers en 'authentieke' straatverlichting.

SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten licht het plan toe. ''Het dijklint is een cultuurhistorische pareltje . Dit willen wij behouden en versterken. Karakteristieke bestrating past daarbij. Nu is dit op sommige plekken al het geval, bijvoorbeeld in en en tussen de Eilandstraat en de Pontonniersweg. Dit verdient uitbreiding! Daarbij komt dat bestrating met klinkers snelheidsverlagend werkt en daarmee goed is voor de verkeersveiligheid."

Arjan Kosten geeft aan dat de gemeente Sliedrecht een paar jaar geleden eenzelfde ontwikkeling in gang heeft gezet. ''Het Sliedrechtse dijklint wordt op dit moment stap voor stap opgeknapt en het resultaat is prachtig. Dat willen wij in Papendrecht ook! Het hoeft niet morgen of overmorgen geregeld te zijn, maar het is wel iets waar we de komende jaren mee aan de slag kunnen.''

De Omgevingsvisie van Papendrecht schetst het beeld hoe de gemeente wil dat Papendrecht zich met name in ruimtelijk opzicht zal ontwikkelen. Vandaar dat de lokale SGP-fractie vindt dat dit plan duidelijke richting moet geven aan het dijklint.