6 maart 2020

SGP: méér aandacht voor relatie en gezin

De SGP wil dat de gemeente Papendrecht meer doet om relaties en gezinnen te versterken. De partij stelde hierover schriftelijke vragen.

Fractievoorzitter Arjan Kosten: “Stabiele relaties en gezinnen zijn goud waard. De gemeente heeft de wettelijke taak om opvoedingsproblemen te voorkomen. Ik wil dat er een breed preventief ondersteuningsaanbod komt voor ouders.”

Volgens het Papendrechtse college van B&W is bij 60 procent van de casussen in de jeugdhulp sprake van een complexe (v)echtscheiding. Vanuit het onderwijs en de jeugd bleek de wens om meer kennis te verzamelen rondom echtscheiding, kinderen en ouderschap. Het college is daarom vorig jaar gestart met een pilot voor passende hulp bij scheidingen.

Arjan Kosten: “Ik vind dat een goede en terechte stap. Maar wat mij betreft mag er nog wel een schepje bovenop. Voorkomen is immers beter dan genezen. Laten we sterke gezinnen koesteren. Het is de plek waar je een goede basis legt voor de rest van het leven.”

De SGP-fractievoorzitter wil in voorbereiding op het nieuwe lokaal sociaal beleidsplan van de gemeente een expertbijeenkomst houden over relatie- en opvoedingsondersteuning. De SGP gaat dit voorstellen bij de agendacommissie van de gemeenteraad.

Bekijk hier de schriftelijke vragen die de SGP stelde.

Bekijk hier de schriftelijke vragen die door GroenLinks en D66 werden gesteld naar aanleiding van een door de SGP ingediende motie over het versterken van relaties.