16 februari 2024
SGP over investeringen Fokker
Op 15 februari 2024 sprak de gemeenteraad over een besluit met betrekking tot de investeringen in Fokker. Het debat ging vooral over de parkeer- en vervoersproblematiek die ontstaan is door de recente groei van het aantal banen op het Slobbengors. Namens de SGP voerde fractievoorzitter Ardjan Boersma het woord. Lees hieronder zijn bijdrage.
Inleiding
Al bijna honderd jaar zijn Papendrecht en vliegtuigbouw met elkaar verbonden. Vandaag voegen we aan die roemruchte geschiedenis een nieuw hoofdstuk toe. Om goed te begrijpen waar we nu een besluit over nemen, ga ik achtereenvolgens in op het verleden, het heden en de toekomst.
Verleden
In 2011 is de gemeente Papendrecht een financiële samenwerking aangegaan met Fokker. Destijds had de SGP drie argumenten om niet met het voorstel in te stemmen.
- Het belangrijkste argument: zonde om het groen van het Slobbengors op te geven voor een nieuw hoofdkantoor.
- Een slecht proces. De raad werd laat geïnformeerd. Een beslissing moest onder druk genomen worden.
- In 2011 vond de SGP de financiële risico’s simpelweg te groot.
In 2021 werd aan de samenwerking met Fokker een vervolg gegeven. Fokker wilde fors investeren in de fabriek in Papendrecht. Er zouden honderden nieuwe arbeidsplaatsen te creëren in Papendrecht. De uitbreiding van de fabriekshallen en het inrichten van een bedrijfsschool waren belangrijke dragers daarvoor. De gemeente legde 4 miljoen eigen geld in en verstrekte 12 miljoen aan leningen. De SGP heeft daar toen wél mee ingestemd. Waarom?
- Er zou geen nieuw groen opgeofferd worden, maar er zou worden gebouwd op het terrein van Fokker.
- De gemeenteraad werd destijds goed meegenomen in het proces en al in een vroeg stadium (vertrouwelijk) geïnformeerd.
- De financiële risico’s waren er nog steeds. Maar het eerlijke verhaal is óók dat de financiële afspraken voor de gemeente gelukkig goed uitpakten. De overeenkomsten met Fokker leveren de gemeente jaarlijks honderdduizenden euro´s op, zo bleek uit de beeldvormende vergadering van 22 februari 2022.
Heden
We spoelen de film door naar het heden. De gemeenteraad wordt nu gevraagd om akkoord te gaan met een gewijzigde invulling van het besluit uit 2021. Wat is er veranderd? Fokker heeft de precieze plannen voor de uitbreiding van de hallen aangepast. Er wordt geld uitgetrokken voor zonnepanelen, renovatie en verduurzaming. Er wordt voorgesteld om een parkeergarage aan te leggen. En de wijze van financiering verandert een beetje. De gemeente legt iets minder eigen vermogen in en verstrekt een iets hogere lening. Onder de streep gaat het echter om nagenoeg hetzelfde bedrag als in 2021: 16 miljoen.
Dat brengt mij tot een technisch, maar toch wel principieel punt. Als het zo is dat het besluit dat we nu gaan nemen het raadsbesluit uit november 2021 ‘overschrijft’, dan lijkt het mij logisch dat dat oude besluit ook formeel wordt ingetrokken. Zodat er geen onduidelijkheid bestaat of er nu éxtra geld naar Fokker gaat of dat het alleen gaat om een andere invulling van om en nabij hetzelfde bedrag dat in 2021 al ter beschikking was gesteld. Want daar was nu onnodig veel ruis over in de media.
- Graag een toelichting van de wethouder waarom hiervoor niet is gekozen. De SGP overweegt om op dit punt een amendement in te dienen.
Dan inhoudelijk. De SGP kan de investeringen in duurzaamheid en renovatie goed volgen. Dit is in lijn met het besluit dat in 2021 is genomen.
Het voorstel om een parkeerdek te bouwen met 160 parkeerplaatsen vergt meer woorden. Ik denk dat we moeten concluderen dat de vervoersstromen en parkeerdruk in 2021 fors zijn onderschat. De groei van Fokker levert mooie dingen op. Extra banen, mensen uit de WW en bijstand die aan het werk gaan, extra klandizie voor de Meent en andere voorzieningen. Maar het brengt ook minder mooie dingen mee. We hebben afgelopen donderdag in de beeldvormende vergadering de verhalen van omwonenden gehoord.
- Hoe kan het dat we dit zo hebben onderschat, vraag ik de wethouder.
Er worden door Fokker inmiddels allerlei maatregelen genomen om de overlast te beperken. En ik wil nadrukkelijk zeggen dat de SGP dat waardeert. We zien dat Fokker zelfreflectie toont, open staat voor suggesties en echt een goede buur wil zijn. Door het college worden er diverse voorstellen aangekondigd om de verkeerstromen naar de fabriek beter te stroomlijnen. Fietssuggestiestroken, aanleg en aanpassing van voetpaden en afsluiting van Westeind en het Eiland voor vrachtverkeer. De SGP had graag gezien dat die vier voorstellen vandaag al ter besluitvorming zouden liggen.
- Kan de wethouder aangeven hoeveel deze maatregelen precies gaan kosten?
- Is het mogelijk om deze maatregelen versneld door te voeren? De SGP overweegt met andere partijen om op dit punt een motie in te dienen.
Het is de bedoeling dat het parkeerdek al eind 2024 wordt geopend. Het probleem is echter wel: als je het parkeerdek gaat bouwen, kun je de huidige 60 parkeerplaatsen naast het hoofdkantoor óók tijdelijk niet gebruiken. Denken we over na hoe we dat kunnen oplossen. Dat gaat de parkeerdruk tijdelijk nog verder verhogen…
De SGP stelt daarom voor om op het braakliggende terrein aan de Noordhoek (voormalige terrein van de Wieken) voor de periode van een aantal maanden een tijdelijke parkeerplaats te realiseren. Volgens de laatste openbare informatie die wij hadden zou planvorming voor de flexwoningen eind 2024 worden verwacht. Dat zou dus precies moeten passen als overbrugging naar realisatie van de parkeerdekken bij het hoofdkwartier van Fokker. Ik heb dit voorstel reeds ambtelijk laten uitzoeken en er blijken nogal wat haken en ogen aan te zitten.
- Toch wil ik ook van de wethouder een politieke reactie op dit voorstel. Wat zijn de mogelijkheden of onmogelijkheden?
- Ik luister verder ook goed naar voorstellen van andere fracties om de parkeer- en vervoersproblematiek op korte termijn aan te pakken.
Toekomst
Tot slot een blik in de toekomst. Al bijna honderd jaar is er vliegtuigbouw op het Slobbengors. En laten we hopen dat dat ook nog wel even blijft.
Maar met deze uitbreiding van Fokker en gelet op de parkeerdruk, de verkeersdruk die een verdubbeling van de arbeidsplaatsen met zich meebrengt, kan de SGP zich goed voorstellen dat we onszelf eerlijk de vraag stellen: hoe wenselijk is het dat Fokker op déze plek nóg verder zou groeien en dat de gemeente daarin zou investeren.
Misschien is het ook goed om een keer tegen elkaar te zeggen: dit is het. We zijn blij dat Fokker er zit, de samenwerking is prima, maar dit is het.
- Kan de wethouder eens toelichten hoe het college dit ziet? En ik vraag dit ook aan de andere fracties.