3 juli 2020

SGP: voorkom aanstootgevende reclame

De Papendrechtse SGP-fractie wil dat aanstootgevende reclame niet meer in het straatbeeld te zien is. In de gemeenteraadsvergadering van 2 juli diende SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten hierover een voorstel in.

Lees hier het voorstel van de SGP.

De SGP wilde in de Algemene plaatselijke verordening (APV) een regel opnemen zodat reclame-uitingen die 'discriminerend zijn, de gezondheid bedreigen of strijdig zijn met de goede zeden' verboden worden. Arjan Kosten: ''Uit uitspraken van Europese rechters blijkt dat gemeenten beperkingen kunnen opleggen aan reclame-uitingen. Ook het kabinet zegt dat dit mag en kan. Je moet het wel juridisch netjes regelen. Vandaar dat wij dit in de APV willen vastleggen. De reclameregels die de gemeente Papendrecht al had, sluiten goed bij ons voorstel aan.''

Aanleding voor het voorstel van de SGP was dat eerder dit jaar reclame in het dorp verscheen voor een site die uitnodigt tot overspel. Arjan Kosten: ''Dat vindt de SGP-fractie onwenselijk omdat overspel geen spelletje is. Verder ook omdat het haaks staat op beleid van de gemeente dat scheidingen moet tegengaan.''

Bij de stemming over het voorstel bleek dat de SGP alleen steun kreeg van de ChristenUnie. De overige partijen vonden de formuleringen die de SGP in de APV wilde opnemen te vaag en vroegen zich af of het daarmee wel handhaafbaar zou zijn. Arjan Kosten: ''Het gaat om een politieke keuze om dit soort reclame-uitingen te verbieden. In andere gemeenten kan het wel, dus waarom in Papendrecht niet? De SGP blijft zich inzetten voor een samenleving waar stabiele relaties de norm zijn en geen overspel. Dat mag ook best in ons reclamebeleid tot uitdrukking komen.''

Vorig jaar diende de SGP-fractie een motie met het verzoek aanhet college van B&W om relaties te versterken. Begin dit jaar stelde SGP Papendrecht schriftelijke vragen over de maatregelen die de gemeente neemt om gezinnen en relaties te ondersteunen.