15 december 2014

Vuurwerk

Langzamerhand komen er in het land steeds meer zones waar het verboden is om vuurwerk af te steken. Op oudjaar wel te verstaan. In Papendrecht is dat al jaren zo. Denk bijvoorbeeld aan de raadszaal in het gemeentehuis. Een no-go-area als we over vuurwerk spreken. Gelukkig maar. Wat SGP Papendrecht betreft beperken we de mogelijkheid om vuurwerk af te steken nog veel meer!

Helaas is de SGP-fractie zich deze week al beroerd geschrokken van een behoorlijk portie zwaar knalvuurwerk. En dat ver voor oud en nieuw. En ook nog eens in de zone waar het echt verboden is om vuurwerk af te laten gaan. We doelen op de manier waarop het PAB het interpellatiedebat in de laatste raadsvergadering van 2014 aanvloog. En uiteindelijk daarbij flink uit de bocht vloog bij het indienen van een motie van afkeuring tegen wethouder Koppenol met betrekking tot het dossier ‘De Rivierendriesprong’.

De SGP-fractie is van mening dat het voorbarig is om nu al vergaande uitspraken te doen in het dossier ‘De Rivierendriesprong’. Er is nog veel te veel onduidelijk. Er ligt nog een stapel vragen die het college moet beantwoorden. Bovendien gaat de gemeenteraad er nog meermaals over spreken: eerst in commissieverband en daarna in een gemeenteraadsvergadering. Pas na die gemeenteraadsvergadering zal het college een besluit nemen over de uitgebreide omgevingsvergunning. Urgentie is er dus momenteel niet.

De SGP-fractie vindt het belangrijk dat er straks een zorgvuldig genomen besluit ligt. Daarbij willen we alle partijen horen. Tot die tijd schorten wij ons oordeel over het beleid op. Daarom willen wij geen verwachtingen wekken bij welke partij dan ook. Wat ons betreft is het dus niet wijs om mensen op te roepen om naar een interpellatiedebat te komen. Alleen al vanwege het feit dat het maar de vraag was of het plaats zou vinden, het interpellatiedebat. Het ingediende verzoek door PAB en OP voldeed immers niet aan de vereisten om een interpellatiedebat te houden. Jammer, regels die je met elkaar in het voorjaar afgesproken hebt zijn nu al weer vergeten.

Natuurlijk mogen fracties van mening verschillen, ook op dit dossier. Dat geeft juist dat het debat scherp kan verlopen. Daarbij mag er echter nooit op de persoon gespeeld worden.

Kortom, de PAB-fractie heeft het vergaderjaar 2014 beëindigd met zwaar knalvuurwerk. Helaas werd het veel te vroeg afgestoken. Helaas was het zelfs de bedoeling dat er slachtoffers vielen bij dit vuurwerk. Helaas blijft de rommel op straat liggen. Een oplossing is zo niet dichterbij gekomen. Belanghebbenden zijn zo niet geholpen. De verhoudingen in de raad zijn ook nog eens beschadigd, voor zover ze dat al niet waren. In ieder geval: een beschamende vertoning!