20 maart 2020

Zondagsopening winkels tijdelijk verruimd i.v.m. corona

Zondagsopening winkels tijdelijk verruimd

Ook in Papendrecht heeft de Coronacrisis toegeslagen. Afgelopen week was er een eerste coronapatiënt. Verder zijn er tal van landelijke maatregelen genomen. Op straat blijkt het een stuk rustiger dan gewoonlijk.

Achter de schermen van de gemeente werken vele medewerkers van de gemeente keihard om alles in goede banen te leiden. En we proberen ons in Papendrecht voor te bereiden op wat er nog komen gaat. We hopen en bidden dat het meevalt.

Verruiming zondagsopening...

Een van de maatregelen die het college van B&W genomen heeft, is een tijdelijke verruiming van de zondagsopenstelling. De verruiming geldt alleen voor winkels die levensmiddelen verkopen en eindigt zodra de noodverordening die in Papendrecht op dit moment geldt, weer is afgelopen. Wanneer dat zal zijn, is nu onbekend. De reden voor de verruiming van de zondagsopenstelling is een vraag vanuit de lokale levensmiddelensector. Bedoeling is om het aantal klanten te spreiden en zo pieken te voorkomen. Omdat er vanwege het virus geen officiële raadsvergaderingen geweest zijn, kunnen we ons officieel niet uitspreken. Toch willen we laten weten hoe we over deze kwestie denken.

...SGP steunt dit niet

We begrijpen de wens van het college om de levensmiddelensector te helpen in deze lastige periode. Toch lijkt ons niet dat dit de oplossing is. Zeker niet, omdat onze minister-president herhaaldelijk heeft opgeroepen om niet te hamsteren en gewoon boodschappen te blijven doen zoals voorheen. Dan is het verruimen van winkeltijden wat ons betreft een verkeerd signaal. Verder is het voor ons niet duidelijk in hoeverre er andere oplossingen zijn (overwogen).

Tot slot

We wensen alle mensen die keihard werken om de Coronacrisis te beteugelen veel sterkte toe en ook Gods zegen. We bidden met vele anderen voor jullie. We denken aan onze plaatselijke en landelijke overheid, zorgpersoneel, mensen in de levensmiddelenbranche, en alle andere mensen die door deze crisis ongelofelijk druk zijn.