10 april 2014

Blog: Coalitievorming in Papendrecht

Wat is er toch aan de hand in de altijd zo vredige, Papendrechtse politiek? Het lijkt wel oorlog. Er wordt volop geschoten. De partijen staan tegenover elkaar! Dat heeft alles met de vorming van een nieuwe coalitie te maken. We praten u graag bij vanuit het perspectief van de SGP.

Eerst even een paar feiten voor u op een rij.

Op vrijdagavond 21 maart vond er een debat plaats in het gemeentehuis om de verkiezingsuitslag te duiden. De SGP heeft o.a. het volgende gezegd:

• Er zijn een aantal winnaars: PAB, OP, D66 en SGP.
  • Winnen of verliezen heeft niet perse te maken met prestaties van politieke partijen in Papendrecht. Er zijn landelijke trends die ook in Papendrecht naar voren komen.
  • SGP heeft voorkeur voor een externe informateur die alle mogelijke varianten onderzoekt.
  • De SGP wil graag een open, eerlijk en transparant proces van coalitievorming.
  • De SGP vindt stabiliteit, bekwaamheid en bestuurskracht belangrijk.
  • De SGP wil maximaal 3,5 fte aan wethouders.
  • De SGP gaat samen met CU de onderhandelingen in. Daarmee komt er een combinatie van 2 partijen aan tafel met 4 zetels.

Vrijdagavond 21 maart kon PAB geen uitsluitsel geven over hoe het proces zou lopen. Er was geen tijdpad, geen idee over de aanpak. De PAB liet bij monde van André Stremler weten ‘de agenda maar eens te trekken’.

Op zaterdag 22 maart en maandag 24 maart heeft het PAB iedere partij uitgenodigd voor een gesprek. Marco Hoogland en Kees de Ruijter hebben op maandag gesproken met André Stremler en Arno Jansen van het PAB. De sfeer was goed, wel werd de indruk bevestigd dat het PAB het proces niet op orde had.

Vervolgens is het PAB begonnen met inderhaast een programma te schrijven waarop andere partijen mochten reageren. Normaal gesproken doe je dit met de beoogde coalitiepartners. Die keus wilde het PAB echter nog niet maken. Veel partijen, ook de SGP, gaf dit de indruk dat er alleen nog getekend zou kunnen worden bij het kruisje. Wanneer bestuurskracht nodig is, kandidaat-wethouders bij het PAB aan tafel zitten en dan vervolgens een dergelijk proces gevoerd wordt, dan geeft dat geen vertrouwen. En vertrouwen is de basis van iedere samenwerking.

Door gesprekken tussen vertegenwoordigers van diverse partijen werd duidelijk dat dit gevoel van onbehagen steeds breder leefde. Door CU/SGP, GroenLinks en de VVD is het initiatief genomen om te kijken of er ook een coalitie onderzocht kon worden zonder PAB. Dit resulteerde er in dat op vrijdag 28 maart Marco Hoogland en Kees de Ruijter namens deze initiatiefnemers persoonlijk de boodschap bij het PAB hebben gebracht dat een optie verkend zou gaan worden met de partijen CU/ SGP, VVD, CDA, PvdA, D66 en GroenLinks.

Woensdag 2 april was er een raadsvergadering waarin ook de coalitievorming op de agenda werd gezet. Door het PAB en OP werden diverse, minder fraaie kwalificaties aan het proces gegeven. Woorden als ‘achterkamertjespolitiek’, ‘plucheklevers’, ‘coupplegers’, ‘geen legitimatie’, ‘niet transparant’, ‘kiezersbedrog’, etc., werden volop gebruikt.

Onze afweging voor de wijziging van koers in dit proces is de volgende geweest:

1. Daadkracht en kwaliteit van bestuur is meer dan ooit nodig. Het proces van het PAB geeft geen vertrouwen. Op dit vlak is er ook in mindere mate vertrouwen in de bestuurlijke kwaliteit van de voorgestelde wethouders.
  2. Iedere meerderheid in de raad heeft een democratische legitimatie. Daar is niet persé de grootste partij bij nodig. Daadkracht en kwaliteit is belangrijker dan de grootste partij in de coalitie.
  3. Transparantie is belangrijk. Dat kun je pas geven als er draagvlak is voor een koerswijziging. Nadat dit draagvlak aanwezig was zijn de beweegredenen direct gedeeld met het PAB, inclusief een persoonlijk gesprek met de woordvoerders van die partij.
  4. Het nieuwe informatieproces mag geen dichtgetimmerd proces zijn. Het is belangrijk om dat te doen wat juist gemist werd bij PAB, namelijk het zoeken naar vertrouwen en het ophalen van informatie bij alle partijen. Daarbij worden het PAB en OP niet uitgesloten.

Alles overziend is het wellicht geen goede start voor Papendrecht en de gemeenteraad. Wel staat vast dat SGP met oprechte intenties het beste zoekt voor Papendrecht. Daadkracht en kwaliteit van bestuur is wel veel belangrijker dan het bewaren van de vrede in de gemeenteraad. SGP heeft wel opgeroepen om binnen de raad vanaf nu constructief samen te werken. Wat de SGP betreft komt er een akkoord op hoofdlijnen, zodat er ruimte blijft voor alle partijen (ook OP en PAB) om inbreng te hebben. Dan kan er een stabiel en krachtig gemeentebestuur ontstaan. Dat is goed voor Papendrecht en haar inwoners.