22 december 2021

Nog geen oplossing afsluiting fietspad Merwedebrug

Op 24 november 2021 stelde de Papendrechtse SGP-fractie schriftelijke vragen over de tijdelijke afsluiting van het fietspad over de Merwedebrug, begin 2022. Op 14 december jl. werden deze vragen beantwoord. Uit de antwoorden blijkt dat de gemeente werkt aan een oplossing. Lees hieronder de volledige beantwoording (cursief).

• Deelt het college de mening van de SGP-fractie dat de maandenlange sluiting van het fietspad over de Merwedebrug ongewenst is?

''Het afsluiten van het fietspad over de Merwedebrug is uiteraard onwenselijk maar wel noodzakelijk. In de basis vinden we het afsluitingen van wegen en zeker van fietspaden altijd ongewenst. Op basis van een inspectierapport blijkt echter dat het fietspad hard toe is aan groot onderhoud, vooruitlopend op de renovatie van de brug zodat de veiligheid geborgd blijft. De balken zijn versleten en sluiten niet meer goed op elkaar aan. De asfaltlaag is ook sterk versleten waardoor het fietspad erg hobbelig is geworden en niet meer comfortabel rijdt. Om het fietsgebruik te stimuleren zeker gezien het geplande onderhoud aan de Merwedebrug in de toekomst is het belangrijk om juist nu het fietspad aan te pakken en weer comfortabel maken om over te fietsen. Dit zal uiteindelijk zorgen voor fietsstimulering.''

• Op welke wijze is het college (tot op heden) betrokken bij het vinden van een oplossing voor mensen die (frequent) gebruik maken van het fietspad?

''Iedere twee weken vindt er een ambtelijke overleg plaats over mogelijke oplossingen voor fietsers. In samenspraak met Rijkswaterstaat onderzoeken we op dit moment of eenpontverbinding tussen Huys ter Merwede (Papendrecht) en Huys de Merwede (Dordrecht) mogelijk is. Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat alternatieve opties met de nieuwe exploitant van de Waterbus.''

• Kunt u een inschatting maken van het aantal personen dat gemiddeld dagelijks / wekelijks gebruik maakt van het fietspad over de brug?

''Uit een verkeerstelling van gemeente Dordrecht (pre-corona najaar 2019) blijkt dat het fietsaanbod in de ochtendspits 300 fietsers per uur bedraagt in noordelijke richting en 500 fietsers in zuidelijke richting. De avondspits is meer diffuus vanwege variabele eindtijden van de scholen.''

• Welke mogelijkheden heeft de gemeente op het moment dat de afsluiting van de brug leidt tot extra kosten voor inwoners van Papendrecht, doordat zij bijvoorbeeld vaker gebruik moeten maken van het openbaar vervoer (over het water)? Spant de gemeente zich ervoor in dat dergelijke extra kosten kunnen worden voorkomen?

''We spannen ons samen met Rijkswaterstaat en de gemeente Dordrecht in voor een goed alternatief voor fietsers. In samenspraak met Rijkswaterstaat onderzoeken we op dit moment of een pontverbinding tussen Huys ter Merwede (Papendrecht) en Huys de Merwede (Dordrecht) mogelijk is. Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat alternatieve opties met de nieuwe exploitant van de Waterbus.''

• Wanneer komt er meer duidelijkheid over een oplossing voor deze situatie?

''Rijkswaterstaat verwacht de eerste helft van januari meer zicht te hebben op een alternatief dat ingezet zal worden om de hinder voor de (brom)fietsers te beperken.''

Namens de SGP-fractie reageert duo-raadslid Ardjan Boersma op de antwoorden van het college. ''Het blijkt nu dat dagelijks honderden mensen gebruikmaken van het fietspad. Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt en er een oplossing wordt gevonden die fietsers niet op kosten jaagt. De SGP blijft zich hiervoor inspannen.''