19 oktober 2021

SGP vs PAB over hoogbouw

Bron: www.papendrecht.net

Op woensdag 13 oktober ti jdens de commissievergadering Ruimte werd er gesproken over het nieuwbouwplan aan de Veerpromenade, waarbij er een gebouw van mogelijk 9 verdiepingen zal worden geplaatst. Tijdens de vergadering ontstond even een interessante discussie tussen Ardjan Boersma (SGP) en Margré van Wijngaarden (PAB) over de hoogbouw in Papendrecht in het algemeen. Want als er maar weinig bouwgrond in Papendrecht is, waar kun je dan het beste bouwen? Hans Huisman schreef er op de website www.papendrecht.net een verslag over.

Ardjan Boersma: "Ik heb nog een vraag aan mevrouw Van Wijngaarden: als je niet in het groen wil bouwen en er is weinig ruimte, dan moet je dus de hoogte in. We krijgen straks nog een voorstel over een nieuwbouwproject op het Slobbengors, daar moet het bestemmingsplan ook iets worden aangepast voor een gebouw met een hoge toren. We hebben een discussie over een toren die er moet aan de Veerpromenade en we krijgen straks nog een discussie over een hele hoge toren bij de Sterflat. Wat wij ons als SGP afvragen is wat dit doet met het dorpse karakter van Papendrecht. We zijn geen stad, maar als de consequentie is niet in het groen bouwen, allemaal torens, is dat wenselijk?

Margré van Wijngaarden: "Dat is wel mooi dat u dat aankaart, want wat waar we nu zitten (gemeentehuis red.), woonde vroeger mijn oma en dat was mooier dan wat er nu staat. Maar je moet realistisch blijven en dat is vanuit de achtergrond van inzet voor het behoud van de historie, en dat wordt gedeeld door een groot deel van mijn fractie, dat wij het dijklint willen beschermen en bijvoorbeeld de locatie het Weenseplein in zijn geheel willen behouden. Als je daar een woontoren wil neerzetten, ga ik daar dwars voor liggen. Maar hier in het centrum moet het maar, het is al hier al steen.

Ik vind het heel erg voor de mensen die aan de Veerpromenade wonen, maar overal waar wij bouwen moet je verdichten, inbreiden heet dat officieel. En dat is waar we nu mee bezig zijn. U weet ook hoe groot de woningbouwopgave is, die wij hebben. Waar wil je al die huizen laten dan? Dan is de afweging: kiezen voor bouwen in een gebied dat ook al niet meer dorps is, of uitwijken naar kwetsbaardere locaties. Dan is de keuze dan toch maar in het “steengebied”, zal ik maar zeggen."

Ardjan Boersma: "Ik kan die gedachte een heel eind volgen. Waar ik me zorgen om maak is de consequentie van de optelsom van al die torens. Er wordt hier gezegd, we gaan tot 30 meter bouwen, en dat is toevallig even hoog als aan de andere kant. Dan wordt de keuze gemaakt om een toren van 30 meter neer te zetten. Je ziet dan dat geredeneerd wordt vanuit een keuze die ooit gemaakt is. Mijn argument is: met dat je de keuze maakt om verder de hoogte in te gaan, baan je de weg voor verdergaande ontwikkelingen, en mijn punt is dat we ons daar ook bewust van moeten zijn. We praten dus eigenlijk niet over één toren, die we bouwen. Hoe is in de toekomst de torenbouw in Papendrecht? Hoe ver bouwen we maar door?"

Van Wijngaarden: "Ik word ook niet blij van alle torens, laat ik daar helder over zijn. Alleen je zal wat moeten doen, als je moet uitbreiden. We hebben de ruimte niet, tenzij je over de A15 gaat bouwen. Maar dat is voor onze partij onbespreekbaar, ook gelukkig voor veel andere partijen. Je moet een stuk groen houden en ook de bestaande parken groen houden. Ik ben ooit in New York geweest, met wolkenkrabbers en prachtige parken, onze parken hebben we nog en daar moeten we zuinig op zijn. We zijn ook verantwoordelijk voor de woningbouw en af en toe moeten we torens bouwen. En als het gaat om de Sterflat: de bouw van een extra toren heeft als bijkomend voordeel dat er geld vrijkomt om de andere appartementen van de bestaande Sterflat op te knappen, waar de meesten zelf geen geld voor hebben. Het is dus niet alleen negatief. Liefst zou ik willen dat Papendrecht nog steeds vol met polders was!''