1 maart 2024

Oplossing problemen Fokker

In de gemeenteraad van 29 februari 2024 sprak de gemeenteraad over de groei van GKN/Fokker in Papendrecht en de overlast die daarmee gepaard gaat. Namens de SGP voerde fractievoorzitter Ardjan Boersma het woord.

Vervanging besluit 2021

Er was onduidelijkheid of we ná het besluit uit 2021 nu opnieuw miljoenen in Fokker investeren. Dat is niet zo. Het raadsbesluit dat we nu nemen strekt ter vervanging van het besluit uit 2021. Samen met andere fracties diende de SGP daarom een amendement in waarin we het investeringsbesluit uit 2021 schrappen. Het amendement werd aangenomen.

Snelle maatregelen verkeer en parkeren

De verdubbeling van het aantal werknemers bij Fokker als gevolg van de gemaakte afspraken in 2021 levert de nodige parkeer- en verkeersdruk op voor onze inwoners, met name op het Westeind, de Havenstraat en de Eilandstraat. Het is belangrijk dat we daar snel wat aan doen. Daarom diende de SGP we samen met andere fracties een amendement in om maatregelen die snel genomen kunnen worden ook snel te nemen. We stellen hiervoor 75.000 euro ter beschikking en geven in het amendement het college de opdracht om met Fokker te komen tot een redelijke verdeling van die kosten. Hoe precies, dat is in het amendement niet specifiek uitgewerkt en laten we aan de wijsheid van het college over. Als SGP vinden we het in ieder geval wel belangrijk dat Fokker ook een duit in het zakje doet. Het amendement werd aangenomen.

Tijdelijk gebruiken parkeergarages Meent

Een derde motie dat wij hebben mee-ingediend gaat over een oplossing voor de extra parkeerdruk gedurende de bouw van het parkeerdek naast het hoofdkantoor van Fokker. Met dank aan de hoofdopsteller van de motie, het PAB, is het voorstel om de parkeergarages op de Meent tijdelijk te benutten voor het Fokkerpersoneel. Daar is plaats genoeg en het levert ook mooie extra parkeer-inkomsten op. De motie werd eveneens aangenomen.

Motie van treurnis

Tijdens het debat diende Ruud Lammers (Onafhankelijk Papendrecht) een motie van treurnis in tegen het college van B&W omdat die niet goed op de problemen bij Fokker zou hebben geanticipeerd. SGP-fractievoorzitter Ardjan Boersma stelde Lammers tijdens het debat de nodige vragen over diens inbreng, waarin Lammers nogal eens een loopje nam met de feiten. Boersma reageerde scherp op de motie van treurnis. ''Ik vind dit echt een schandalige vertoning. Deze motie zegt meer over de wijze waarop dhr. Lammers politiek bedrijft dan dat het wat zegt over het college. Dhr. Lammers is kritisch bevraagd op feiten. Hij kan daar geen goede antwoorden op geven. Hij verwijst naar zijn politieke onderbuikgevoel en dat is veelzeggend. Ik roep dhr. Lammers op om de motie in te trekken en tot bezinning te komen.''

Vlak voor de stemming over de motie gaf Onafhankelijk Papendrecht aan dat zij de motie van treurnis inderdaad wilden intrekken.