11 november 2014

Programmabegroting 2015 behandeld

Op 6 november jl. heeft de gemeenteraad de programmabegroting 2015 besproken en vastgesteld. Hieronder de bijdrage die de SGP-fractie tijdens de raadsvergadering heeft uitgesproken:

“Voorzitter, leden van de raad, leden van het college,

Voor ons ligt de programmabegroting 2015, met daarin opgenomen de jaren 2016 tot en met 2018. Over het geheel genomen zijn wij content met het voorliggende document: helder en leesbaar en het verwoordt duidelijk wat we als Papendrecht willen bereiken, wat het mag kosten en hoe we gaan monitoren.

Voorzitter,

Eigenlijk zijn we blij met het document. Voor de jaren die er toe doen is namelijk sprake van een sluitende begroting. Dat zijn de jaren 2015 tot en met 2018. Wij hebben voorgaande jaren aangedrongen op een sluitende begroting. En gelukkig, die hebben we gekregen! Ja zegt u, ik zie ook 2019 staan. 2019 hoort er eigenlijk niet bij, zover hoeven we niet te kijken! Maar dat jaar hebben we wel gepresenteerd gekregen. De uitkomst voor 2019 is negatief, maar nogmaals, dat jaar doet eigenlijk niet mee. Wij hebben in de commissievergadering Algemene Bestuurlijke en financiële Zaken begrepen dat het college zich sterk maakt voor een sluitende begroting 2019, dus daar vertrouwen we op. Allemaal goed nieuws dus.

Voorzitter,

Deze begroting roept bij ons weinig tot geen emoties op. Niet zo van “wat is dit” of zo van “dit kan echt niet”. Wel willen we voor 2016 inzicht in de keuzemogelijkheden ten aanzien van de heroverwegingen: dat lijstwerk is toegezegd door de wethouder, waarvoor nogmaals dank. Deze begroting roept, zoals gezegd, bij ons weinig tot geen emoties op. Dat komt omdat deze begroting over het geheel genomen wel een goede uitwerking is van het coalitieakkoord en in het verlengde daarvan ons verkiezingsprogramma. Over het geheel genomen zeg ik. Uiteraard zijn er wel een aantal punten die we willen aanstippen, die we willen benadrukken, ook in relatie tot ons eigen verkiezingsprogramma.

Dat zijn de volgende:

• Achterstallig onderhoud: daar maken wij ons druk om! Het lijkt wel een rode draad te zijn in Papendrecht; regelmatig komt deze term terug. Wij willen dat achterstallig onderhoud zoveel mogelijk wordt voorkomen. Wij willen dat de gemeente Papendrecht goed rentmeester is over ons bezit. Instandhouding door middel van regelmatig onderhoud, dat is wat wij willen. Wij hebben begrepen dat dit college ook op die lijn zit en achterstallig onderhoud wil voorkomen. Daarnaast is het van belang om achterstallig onderhoud in te halen. De vraag rijst bij ons: is er echt wel voldoende beeld van het achterstallig onderhoud? Graag uw reactie, college.
  • Financiële risico’s: daar zijn er nog al wat van in deze begroting. Wij vinden het van belang om op zo’n kort mogelijk termijn helderheid te hebben over de omvang van deze risico’s. Een aantal risico’s komt van buitenaf, denk aan de tweede tranche herijking gemeentefonds. Andere risico’s komen van binnenuit, bijvoorbeeld het Integraal Beheer Openbare Ruimte. Daar hebben we zelf grip op. De punten waar we zelf invloed op kunnen uitoefenen dienen zo spoedig mogelijk geregeld te worden. In het verlengde hiervan merken wij op dat een groen en kwalitatief hoogwaardig ‘grijs Papendrecht’ voor onze fractie van belang is. Wanneer het nodig is zijn wij bereid om ‘groen en grijs’ voorrang te geven bij het verdelen van beschikbare middelen.
  • Evenementen: wij hebben het al veel vaker gezegd, in deze tijden van recessie willen wij geen grote inzet op evenementen. Wij zijn daar überhaupt niet zo’n voorstander van, van evenementen. Wij zijn dus voorstander van minder evenementen die worden betaald of meegefinancierd door de overheid.
  • Wijkgericht werken: wij zijn vóór wijkgericht werken. Verdere ontwikkeling en versterking van wijkgericht werken, daar zijn wij voorstander van. Goed dat de rol van de wijkplatforms wordt herijkt. Wanneer de kwaliteit van het wijkgericht werken behouden blijft, wanneer we de doelstelling blijven behalen en we besparen ook nog eens geld, dan is dat wat ons betreft goed. Zo lezen wij ook de programmabegroting. Wat ons betreft is het goed dat de verwachte besparing van EUR 50.000 met ingang van 2016 is ingeboekt, als verwachting. Wanneer blijkt dat die EUR 50.000 niet haalbaar is, ook goed. Dan passen we de besparing aan. Nogmaals: van belang is kwaliteit en doelstelling, de financiën volgen.
  • Regionaal Meerjarenprogramma (rMJP): wij zijn blij met het raadsprogramma en ook met het uitvoeringsprogramma van de Drechtsteden. Wij denken dat juist op de onderdelen die nu in het raadsprogramma zijn opgenomen, we in Drechtstedenverband echt stappen kunnen maken. Wij stemmen, zoals ik al zei, volmondig in met beschikbaar stellen van het budget. In dit kader wil ik nog wel graag benadrukken dat we als Papendrecht zorgvuldig met onze naam en positie dienen om te gaan in Drechtstedenverband. Vaak werd nu naar Papendrecht gekeken als achter de feiten aanlopend, als vijfde wiel aan de wagen. Dat verandert langzaamaan, merk ik. Laten we daar met elkaar, als college en raad, verder op inzetten. Dat we als volwaardig en ter zake doende worden beschouwd en behandeld in Drechtstedenverband.
  • Overheid en dienstbaarheid: de overheid is dienstbaar aan de inwoners en dient makkelijk toegankelijk te zijn voor álle inwoners. Dat is ons verkiezingsprogramma. In dit kader is een lokale loketfunctie van zeer grote waarde. Wij zijn content met de plannen van het college rondom digitalisering en maatwerk. Over de vorm, hoe te realiseren en in welk verband, daar komen we zeker nog over te spreken. De ambities worden gedeeld! Visie op Papendrecht blijft voor ons het uitgangspunt!
  • Recreatie: de inzet van het college om het gebied boven de A15 te versterken als recreatie en landschapsgebied ondersteunen wij van harte. Wij willen benadrukken dat het van belang is om het beleid in samenwerking met de belanghebbenden uit te werken. Praat met ze en niet alleen over ze.
  • Aantrekkelijkheid centrum: wij zijn tevreden met de inzet die het college zegt te hebben. Uitvoering van de herinrichting van het marktplein en het verhogen van de kwaliteit van het centrum met een visie op de centrumranden, waarin aandacht voor looproutes in het centrum en de verbinding met de jachthaven. Wij zien uit naar de notitie die we in 2015 gaan ontvangen. Wij zijn van mening dat de aantrekkelijkheid van het centrum, los van dé dagen waarop winkels open zijn, van belang is.
  • De bestuurlijke vernieuwing 2 dateert inmiddels van 2001. Uit deze bestuurlijke vernieuwing is het burgerinitiatief voortgekomen. In ons coalitieakkoord staat dat de coalitie de informatiefunctie binnen het samenspel tussen gemeenteraad en college zal gaan versterken. En dat we onderscheid maken tussen informatieve en opiniërende bijeenkomsten en politieke bijeenkomsten. Doelstelling is tot meer debat in de gemeenteraad te komen. Wij willen een bestuurlijke vernieuwing 3, waarbij we komen tot een herbezinning op de interactie tussen inwoner en bestuur, tussen college en raad. Daarbij dienen we ook onze eigen manier van vergaderen te optimaliseren. Dus meer aan de ‘voorkant’ ophalen en dat op een natuurlijke manier. Soms voelen de 1e en 2e termijn van de gemeenteraad als een dwangbuis, ook missen we bijvoorbeeld echte interactie met insprekers. Ook al is uitkomst van dit proces: we gaan zaken niet anders doen, wat ik me niet kan voorstellen, dan nog is het goed om hier met elkaar over na te denken. Hoe kijken de andere partijen aan tegen bestuurlijke vernieuwing 3: doen of niet doen? Met het college als facilitator? Zo ja, dan spreken we ons hiervoor uit en starten we zo spoedig mogelijk. Inmiddels is er al driekwart jaar van deze raadsperiode voorbij.

Voorzitter,

Afsluitend. Voor de SGP is omzien naar elkaar of zorg dragen voor elkaar als het ware een partijeigenschap. Dat zit in onze genen. De SGP staat pal achter en maakt zich hard voor hen die, om wat voor reden dan ook, kwetsbaar zijn. De overheid is er nadrukkelijk om die kwetsbaren te beschermen. Voor de kwetsbaren moet er een goed sociaal vangnet zijn. Beter gezegd: de overheid komt in beeld als inwoners en hun omgeving echt zelf problemen niet kunnen oplossen. Daarom volgen wij als SGP de drie decentralisaties nauwlettend, ook in regioverband, samen met CU. Die zorgverantwoordelijkheid rust echter niet alleen op de SGP, maar op ons allemaal. Als college, als raad, als partij, als gemeenteraadslid, als inwoner. Je naaste liefhebben als jezelf, noemt de Bijbel dit. Laten we ons rekenschap geven of wij - die in de raad onze mond zo vaak vol hebben van sociaal zijn, van zorg voor kwetsbaren, etc. - ook in deze als individu tot voorbeeld zouden kunnen worden gesteld! Laten we dat wat we voorstaan ook daadwerkelijk in de praktijk brengen! Dat is ook nog eens betrouwbaar. Voeg de daad bij het woord, zei het PAB net al.

Ten slotte. Door ons college en het ambtelijk apparaat is en wordt veel werk verzet. Graag spreken we daarvoor onze dank uit. We wensen het college, onze raad en het ambtelijk apparaat Gods onmisbare zegen toe in hun/onze verantwoordelijke taak.”

Fractie SGP

Marco Hoogland