2 juli 2021

SGP: 'Geen grote zonneweides boven de A15'

Regionale Energiestrategie

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 1 juli jl. is gesproken over de Regionale Energiestrategie. In dit (lijvige) document staat hoe de regio Drechtsteden de komende jaren energie gaat besparen en wat de kansen zijn voor mogelijke duurzame energieopwekking. Lees hieronder de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten aan het debat.

Voorzitter! Tromgeroffel, dat zou je vanavond verwachten. Eindelijk, we mogen de regionale energiestrategie vaststellen. Maar helaas zo voelt dat bij ons nog niet. Er zitten nog wel wat mitsen en maren aan de regionale energiestrategie. In mijn bijdrage wil ik eerst iets zeggen over hoe wij tegen duurzame energieopwekking aankijken. Vervolgens noem ik een aantal aandachtspunten.

Realistisch rentmeesterschap
SGP kijkt naar het klimaatvraagstuk vanuit de overtuiging dat wij geroepen worden om de schepping te beheren. Zoals een rentmeester dat doet met het landgoed dat hem is toevertrouwd.

Onze manier van leven pleegt een enorme aanslag op de leefomgeving en natuurlijke hulpbronnen en grondstoffen. Zowel hier als elders. Het negeren daarvan is niet alleen onverstandig en onhandig, maar ook onverantwoord.

De SGP steunt daarom de verduurzaming van de warmtevraag in de gebouwde omgeving en de duurzame opwekking van elektriciteit op land.
Het wordt spannend wanneer het ‘hoe ‘en het ‘hoe snel’ op tafel komt te liggen.

De SGP pleit voor flink portie realiteitszin en bescheidenheid. Onze kennis is beperkt en de toekomst niet te overzien. Werkelijkheidszin is daarom op z’n plaats. Als we ons laten leiden door de gedachte dat wíj koste wat kost ‘de aarde moeten redden’, overschatten we onszelf. We nemen onze verantwoordelijkheid, maar het leven en ook het klimaat is niet maakbaar.

Aandachtspunten

Ik wil nog een paar aandachtspunten noemen.

1. Allereerst het proces. Hoe de Regionale Energiestrategie totstand is gekomen, heel democratisch is het allemaal niet. We krijgen de kans om te amenderen en moties in te dienen. Maar…..is er gezegd, we doen daar nu niets mee. De SGP vindt dat echt niet kunnen. Waar zijn we dan mee bezig? Past wel een beetje in het rijtje veranderingen in de regio…..Al is het maar in de beeldvorming.

2. Eigen beleid serieus nemen: in de omgevingsvisie waren duidelijk piketpaaltjes geslagen m.b.t. zonne-energie en windenergie. Concreet: we willen geen bebouwing boven de A15. Dan is het onbestaanbaar dat we daar in de Regionale Energiestrategie andere dingen over opnemen: er staat nu in dat er zonneparken tot wel 250 meter het land in kunnen worden gebouwd! Daar staan wij niet achter. Vandaar dat de SGP hierover samen met PAB en D66 een motie indient. Daarmee spreken we uit dat we boven de A15 géén grote zonneparken willen. >>> Bekijk hier deze motie. De motie is met algemene stemmen aangenomen.

3. Betaalbaarheid en haalbaarheid: we zijn daar nog niet gerust op. Wat betekent de Regionale Energiestrategie in financieel opzicht? We hebben vooral de focus gelegd op ruimtelijke en technische aspecten. Maar kunnen we dat wel betalen als gemeente? En hoe groot is die opgave eigenlijk? En wat betekent dat voor onze inwoners? Zoals voor alle keuzes in de gemeenteraad geldt, komt er uiteindelijk geld bij kijken. Je zou ook kunnen zeggen: voor een eerlijke keuze heb je het hele plaatje nodig. Idealen zijn mooi, maar het gaat om realisme. Voor onze fractie is dat reden om op dit punt een motie in te dienen, zodat dit aspect bij de 2.0-versie van de Regionale Energiestrategie voldoende uit de verf komt

Bekijk hier de motie die Arjan Kosten hierover heeft ingediend. De motie is met algemene stemmen aangenomen.

Afrondend
Er is echt wel een scheut realisme in de Regionale Energiestrategie gekomen. We hebben waardering voor de inzet van wethouder Jansen en alle ambtelijke betrokkenheid, ook vanuit de regio. Zo willen we er ook mee verder gaan.

De SGP wil doen wat kan. Met logische en uit te leggen keuzes. Er is urgentie, maar we moeten niet vergeten dat heel veel andere dingen ook urgentie hebben. Zoals een groene gemeente, of woningbouw. Als gemeente moeten we die dingen wel tegen elkaar afwegen. Het moet haalbaar en betaalbaar zijn!