8 maart 2022

SGP: gebruik de echte Papendrechtse vlag

SGP Papendrecht wil dat de gemeente Papendrecht gebruik gaat maken van de officiële Papendrechtse vlag. De partij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Duo-raadslid Willem Goudriaan licht de vragen toe: ‘‘Via Twitter kregen we kortgeleden de vraag waarom bij het gemeentehuis een vlag met het logo van de gemeente Papendrecht hangt en niet de echte gemeentevlag in de kleuren blauw, geel en blauw. Om eerlijk te zijn, wisten we het antwoord hierop niet direct. We kwamen erachter de gemeenteraad in 1958 de blauw-geel-blauwe vlag officieel heeft vastgesteld als gemeentevlag. Het is daarom opmerkelijk dat deze vlag op dit moment helemaal niet meer door gemeente wordt gebruikt! Bij het gemeentehuis hangen ook de officiële Nederlandse en Europese vlaggen, daarvoor gebruiken we ook geen vlaggen met logo’s.’’

De SGP wil dat de gemeente in ieder geval voor het gemeentehuis de Papendrechtse vlag hijst en onderzoekt of dat ook op andere plekken in het dorp kan. Lees hieronder de schriftelijke vragen die de SGP stelde.

1. Klopt het dat de gemeenteraad in 1958 de blauw-geel-blauwe vlag officieel heeft vastgesteld als gemeentevlag?
  2. Beschikt de gemeente op dit moment nog over een exemplaar van deze officiële gemeentevlag?
  3. Zo ja, wat is de reden dat deze officiële gemeentevlag op dit moment niet door de gemeente wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de vlaggenmast voor het gemeentehuis?
  4. Gelden er regels voor het gebruik van de Papendrechtse vlag?
  5. Is het college bereid om de echte Papendrechtse vlag in ieder geval te hijsen in de vlaggenmast voor het gemeentehuis?
  6. Is het college bereid om te onderzoeken of het de Papendrechtse vlag ook op andere plaatsen in de gemeente kan laten wapperen, bijvoorbeeld langs de rivier, bij de jachthaven of in één van de parken?