30 september 2022

SGP stelt vragen over energiecrisis

In de gemeenteraadsvergadering van 29 september jl. stelde SGP-raadslid Willem Goudriaan mondelinge vragen over de effecten van de energiecrisis voor Papendrechtse bedrijven, verengingen en maatschappelijke instellingen. Ook de GroenLinks-fractie stelde hier vragen over.

Wethouder Jaco van Erk ging uitgebreid in op de vragen van GroenLinks en SGP en legde uit dat het college van B&W werkt aan een steunpakket. De nood wordt gevoeld en het college is hier al wekenlang intensief mee bezig. Over twee weken wordt de gemeenteraad geïnformeerd over het steunpakket. Bekijk hieronder de vragen van Willem Goudriaan en de antwoorden van wethouder Van Erk.

De hoge energieprijzen brengen veel Papendrechters in de problemen. Is het niet dat we zelf te maken hebben met fors stijgende maandkosten, dan kennen we vast wel de verhalen uit onze omgeving of lezen we de berichten over soms schrijnende situaties. Het kabinet heeft met Prinsjesdag een omvangrijk steunpakket afgekondigd voor huishoudens. We hebben we er ook lokaal tijdens de laatste commissie Samenleving over gesproken (energietoeslag).

Waar echter nog niks voor is geregeld zijn ondernemers en maatschappelijke instellingen die het vanwege een hoog energiegebruik nu of in de zeer nabije toekomst erg moeilijk gaan krijgen. Er lijkt een Haags steunpakket in de maak, maar het is onduidelijk wanneer dit komt en of dit op tijd komt.

De SGP-fractie heeft daarom de volgende vragen:

• Heeft het college signalen van Papendrechtse MKB'ers en/of maatschappelijke instellingen, verenigingen, die vanwege de hoge energierekening in acute problemen dreigen te komen?
  • Wat kan de gemeente Papendrecht nu al betekenen voor ondernemers, verenigingen die te maken hebben met gigantisch stijgende energieprijzen en bij wie het water al aan de lippen staat?
  • Bereid het college scenario’s voor waarbij ter overbrugging tot landelijke maatregelen lokale MKB of verenigingen gesteund kunnen worden?
  • Denkt het college nog aan andere maatregelen en zo ja welke?