5 november 2022

SGP steunt opvang minderjarige asielzoekers

Deze week maakte het college van B&W bekend dat er een overeenkomst is gesloten het Centraal Orgaan Opvang (COA) over de opvang van asielzoekers in Papendrecht. SGP Papendrecht steunt dit besluit.

Het gaat om het voormalige consultatiebureau aan de Seringenstraat 16 (zie foto). Het COA huurt dit gebouw van zorgorganisatie Rivas voor een periode van drie jaar. Op deze locatie zullen maximaal 50 minderjarige asielzoekers gehuisvest worden in leeftijd van 14 tot 18 jaar. Eind maart 2023 wordt de locatie geopend.

Fractievoorzitter Ardjan Boersma: ‘’Voor SGP Papendrecht is van belang dat herbergzaamheid voor vreemdelingen en barmhartigheid voor de naaste in nood een rode draad vormt door heel de Bijbel. Wij zijn dus principieel voor het bieden van onderdak aan vluchtelingen. Daarbij moet wel gekeken worden naar de lokale draagkracht. De asielopvang moet passen bij de schaal van Papendrecht. Ook moet het geen nadelig effect hebben op het lokale woningaanbod. Het plan om jonge vluchtelingen op te vangen voldoet aan de deze uitgangspunten.''

Het pand aan de Seringenstraat stond overigens leeg en werd antikraak bewoond. Herontwikkeling van deze locatie was op korte termijn niet aan de orde. Rivas verwacht het gebouw hierna zelf weer te gaan gebruiken voor zorgactiviteiten, aldus de gemeente.

Bekijk het recente debat in de Papendrechtse gemeenteraad over de opvang van vluchtelingen.

SGP-fractievoorzitter Ardjan Boersma begrijpt dat inwoners vragen kunnen hebben over de komst van de opvanglocatie: ‘’Vluchtlingenopvang roept in onze samenleving uiteenlopende gevoelens en gedachten op. Oplossingen voor de opvangcrisis moeten voor een groot deel uit Den Haag komen. Tegelijk vind ik het belangrijk dat we als gemeente Papendrecht onze verantwoordelijkheid nu niet ontlopen.’’

Boersma benadrukt dat het besluitvormingsproces zorgvuldig is gegaan: ‘’De burgemeester en wethouders zijn zelfstandig bevoegd om dit besluit te nemen. De SGP waardeert het dat de gemeenteraad in een vroeg stadium op de hoogte is gebracht van de ontwikkelingen. Ook kon de gemeenteraad voordat het besluit genomen werd via een zogenaamde ‘wensen-en-bedenkingenprocedure’ vragen stellen of opmerkingen maken. Direct na het besluit zijn als eerste de omwonenden geïnformeerd. Ook zijn er afspraken gemaakt over onderwijs en dagbesteding, 24/7-begeleiding en veiligheid rondom de opvanglocatie. De SGP-fractie zal dit in de komende jaren uiteraard in de gaten houden of deze afspraken worden nageleefd.’’

SGP Papendrecht staat open voor reacties of vragen. Mailen kan naar a.boersma2@papendrecht.nl.