8 oktober 2022

Debat over vluchtelingenopvang

Op 6 oktober sprak de gemeenteraad van Papendrecht over de opvang van vluchtelingen. Als gevolg van landelijke afspraken ligt de vraag op tafel of Papendrecht bereid is om (extra) asielzoekers of statushouders te huisvesten. Lees of bekijk hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Ardjan Boersma aan het debat namens SGP Papendrecht.

Uiteenlopende gevoelens...

Voorzitter! De opvang van vluchtelingen roept in onze samenleving uiteenlopende gevoelens en gedachten op. Verontwaardiging en woede bijvoorbeeld, bij het zien van beelden van een overvol aanmeldcentrum in Ter Apel. Of frustratie over het onvermogen van de overheid om de instroom van migranten en beoordeling van asielaanvragen op een fatsoenlijke wijze te reguleren. Zorgen over de impact van migratie op de Nederlandse samenleving.

Bij al deze gevoelens en gedachten moet worden gerealiseerd dat de oplossing de verantwoordelijkheid van de gemeente Papendrecht overstijgt. Feit is dat de Rijksoverheid in augustus bestuurlijke afspraken heeft gemaakt met veiligheidsregio’s en gemeenten om de druk op Ter Apel en asielzoekerscentra te verlichten. Daarom ligt in elke gemeente in Nederland op dit moment de vraag op tafel welke mogelijkheden er zijn om (extra) crisisnoodopvang, reguliere opvang of woonruimte voor statushouders te realiseren. Die vraag ligt ook in Papendrecht op tafel.

Visie op vluchtelingenopvang

De raadsinformatiebrief van 5 oktober schetst heel duidelijk de visie van het college op vluchtelingenopvang en de daarbij horende uitgangspunten en aandachtspunten. De SGP-fractie kan zich vinden in de aanpak van het college. Wij steunen de visie, uitgangspunten en aandachtspunten. Complimenten aan het college en de ambtenaren voor het vele (denk)werk dat in de afgelopen weken is verzet.

Klik hier om de visie op vluchtelingenopvang te lezen

Het is goed dat het college in een vroeg stadium het besluit over de uitgangspunten met de raad heeft gedeeld. Dank daarvoor. Het is óók goed dat de gemeenteraad vanavond in een openbare commissievergadering aangeeft hoe zij zich verhoudt tot de visie van het college. Het gaat immers om een urgent en belangrijk vraagstuk, waarover veel Papendrechters een mening zullen hebben.

Herbergzaamheid

Voor de SGP-fractie is van groot belang dat herbergzaamheid voor vreemdelingen, barmhartigheid voor de naaste in nood een rode draad vormt door heel de Bijbel. Wij zijn dus principieel voor het bieden van onderdak aan vluchtelingen. Jezus Zelf is hét toonbeeld en voorbeeld van barmhartigheid.

Draagkracht

Een tweede uitgangspunt voor de SGP-fractie is dat bij de opvang van vluchtelingen de draagkracht van de lokale gemeenschap een rol mag spelen. De gemeente moet in staat zijn om vluchtelingopvang te realiseren. Financiën, praktische vragen en personele capaciteit spelen daarbij een rol. Kan het college schetsen welke impact het opvangvraagstuk heeft op de ambtelijke organisatie en welke mogelijke gevolgen dit heeft voor andere beleidsopgaven?

Maar ook de gemeenschap moet in staat zijn om de nieuwkomers te ontvangen en 'in te bedden' in de samenleving. Dat betekent iets voor de omvang van de opvang, aandacht voor leefbaarheid en ruimtelijke inpassing. Het is goed om die noties terug te lezen in de visie van het college.

Ik benadruk graag het belang van die inzet van de lokale gemeenschap. Zonder de betrokkenheid van vrijwilligers, verenigingen, kerken, bedrijven, onderwijs, gaat dit niet lukken. Kan het college toelichten wanneer maatschappelijke partijen betrokken worden in het proces? Ik noem het Overleg Kerken Papendrecht. Is het college daarmee al in gesprek om te bezien wat kerken kunnen betekenen?

Woningnood

De vraag naar woningen is groot. Ik onderstreep graag het uitgangspunt van het college dat opvang van vluchtelingen niet ten koste mag gaan van de reguliere woningvoorraad. De SGP wil het college aanmoedigen om te zoeken naar mogelijkheden om win-winsituaties te creëren. Kan het college aangeven hoe de bouw van flexwoningen door Rijksoverheid wordt gestimuleerd en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn?

Hete hoofden en koude harten...

Tot slot. Het debat over vluchtelingenopvang gaat nogal eens gepaard met hete hoofden en koude harten. Volgens mij is precies het tegenovergestelde nodig. Wat nodig is, is dat we het hoofd koel houden, nuchter en praktisch aan de slag gaan, en een warm kloppend hart hebben voor de naaste in nood. Ik proef dit in de aanpak van het college en heb daar veel waardering voor. Veel wijsheid toegewenst bij verdere besluiten die moeten worden genomen!