13 mei 2022

Terugblik eerste raadsvergadering

Op donderdagavond 12 mei vergaderde de Papendrechtse gemeenteraad voor het eerst sinds de verkiezingen in de nieuwe samenstelling. Op de agenda stond o.a. een aanpassing van het Reglement van Orde van de gemeenteraad.

De SGP had hierbij twee amendementen (wijzigingsvoorstellen) ingediend.

• Ons eerste voorstel was om een uitgebreid schriftelijk verslag van openbare raadsvergaderingen te blijven maken. Het plan was om voortaan géén uitgebreide notulen van de gemeenteraad meer te maken omdat openbare vergaderingen sinds enige tijd live gestreamd worden en achteraf bekeken kunnen worden. Wij waren het hier niet mee eens. Een schriftelijk verslag is beter doorzoekbaar dan een video-opname. Bovendien kan de techniek haperen en voor een onvolledige opname zorgen. Voor de transparantie en navolgbaarheid van de besluitvorming in de gemeenteraad vinden we het dus belangrijk dat er náást een video-opname ook altijd een schriftelijke weergave van de discussie wordt gemaakt. Het amendement kon op brede steun rekenen en werd unaniem aangenomen!
  • Het tweede voorstel had te maken met een opmerkelijke bepaling in het Reglement van Orde waarin staat dat duo-raadsleden kunnen worden ontslagen als een meerderheid van de gemeenteraad het vertrouwen in hem of haar opzegt. Wij vonden dat in strijd met de positie van duo-raadsleden. Ons amendement stelde daarom voor om deze bepaling uit het Regelement te schrappen. En ook dit amendement werd unaniem aangenomen.

De gemeenteraad debatteerde verder nog over een motie van Onafhankelijk Papendrecht die opriep om het burgerinitiatief t.a.v. de nieuwe burgemeester te omarmen. Er bleek onvoldoende steun voor dit voorstel, waarop OP deze motie introk en werd er niet over gestemd. Tot slot stemde de raad over een motie van GroenLinks waarin gepleit om Bevrijdingsdag (5 mei) jaarlijks een vrije dag te laten zijn. De SGP stemde tegen deze motie omdat we vinden dat dit een vraagstuk is waarover niet de gemeenteraad, maar de Tweede Kamer zich moet uitspreken.